Název: | Učenci ve službách novoasyrských králů |
Další názvy: | Scholars in the service of Neo-Assyrian kings |
Autoři: | Otýpková, Anna |
Vedoucí práce/školitel: | Šašková Kateřina, Mgr. Th.D. |
Oponent: | Pecha Lukáš, PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/40265 |
Klíčová slova: | učenci;novoasyrské období;rituál;asarhaddon;aššurbanipal;modlitba;drobopravectví;astrologie;vnitřní kruh;nářky;lékařství;léčitelství;věštění;omen;tabulky |
Klíčová slova v dalším jazyce: | scholars;neo-assyria;ritual;esarhaddon;ashurbanipal;prayer;extispicy;astrology;inner circle;lamentation;medicine;healing;diviner;omen;tablets |
Abstrakt: | Práce je zaměřena na novoasyrské období, které se datuje přibližně mezi lety 1000-612 př. n. l. Práce je rozdělena na jednotlivé bloky. V první část je zaměřena na vznik písma a nejstarší formu vzdělávání. Ve druhé části je představeno obecné fungování královského dvora a tamního personálu. Svůj prostorje dán i pozici panovníka jako takového a jeho vztahu k učencům. Třetí část je věnovánq samotným oborům tehdejších věd a představila jsem tedy pět základních disciplín, ve kterých byli (nejen) novoasyrští experti zběhlí. Detailněji je popsána náplň jejich práce, boha, který jim byl ochráncem a jak do tehdejšího systému zapadal koncept věštění. Čtvrtá část se zabývá jednotlivými učenci, kteří byli králům Asarhaddonovi a Aššurbanipalovi nejblíže. Jedná se o takzvaný "vnitřní kruh" expertů. Poslední oddíl se podrobně věnuje znalostem a dovednostem učenců v praxi v podobě rituálů, které často zahrnovaly samotného krále a byly spojeny se speciálními modlitbami. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The main focus of this work was laid on introducing scholar lore in the times of Neo-Assyrian Empire. A brief introduction of the first writing system and education can be found on the first pages of this paper. In the second chapter, I decided to introduce the general system of the king's court, general position of the king and finally the scholars' relationship to the king himself. As I see it, the crucial part of this master's thesis can be found within the second part of chapter 4, all of the chapter 5 and approximately second part of chaper 6. In the lines of forementioned thesis parts, the reader can find introduction of the five disciplines of which the king's scholars became masters: upšarr?tu, ?šip?tu, b?r?tu, as?tu and kal?tu. On following pages i introduce members belonging to rulers' inner circle where I give more detailed information about each of them along with some parts of the letters that they wrote. Last part of this work can be perceived as the most interesting one, as it deals with practices of scholars in real life. I did not forget to introduce a deeper insight into the kal?s' chants, main rituals and important text series that are crucial for understanding principles of scholars' work. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KBS) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Ucenci ve sluzbach novoasyrskych kralu_DP_Otypkova.pdf | Plný text práce | 1,38 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Otypkova V.PDF | Posudek vedoucího práce | 229,01 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Otypkova O.PDF | Posudek oponenta práce | 132,96 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Otypkova.PDF | Průběh obhajoby práce | 39,16 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/40265
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.