Název: Jak jsou reflektovány zkušenosti s inkluzivní edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany jejich spolužáků a učitelů v primárním vzdělávání?
Další názvy: How is the experience with inclusive education of pupils with special educational needs considered by their classmates and teachers in primary schools?
Autoři: Slowík, Josef
Kubíková, Kateřina
Boháčová, Aneta
Citace zdrojového dokumentu: SLOWÍK, J. KUBÍKOVÁ, K. BOHÁČOVÁ, A. Jak jsou reflektovány zkušenosti s inkluzivní edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany jejich spolužáků a učitelů v primárním vzdělávání?. Paidagogos, 2021, roč. 2020, č. 2, s. nestránkováno. ISSN: 1213-3809
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/46690
ISSN: 1213-3809
Klíčová slova: Inkluzivní vzdělávání;žáci se speciálními vzdělávacími potřebami;klima třídy;primární vzdělávání;vztahy mezi žáky
Klíčová slova v dalším jazyce: Inclusive education;pupils with special educational needs;classroom climate;primary school;pupils’ relationships
Abstrakt: Příspěvek představuje výsledky výzkumu realizovaného v plzeňském regionu v roce 2020, zaměřeného především na zmapování postojů a vztahů žáků k jejich spolužákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s nimiž jsou společně vzděláváni ve třídách 1. stupně běžné ZŠ. V šetření koncipovaném na základě kvalitativně-kvantitativní metodologie bylo využito několik výzkumných technik pro zjišťování vztahů ve školní třídě a kvality třídního klimatu. Ačkoliv se postoje dětí k těmto spolužákům zdají být celkově spíše neutrální, klima ve sledovaných třídách se ukázalo být zatížené častými konflikty mezi žáky. Tento rizikový faktor však není příliš reflektován učiteli, kteří sice znají největší rizika inkluzivní edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale nepovažují vliv společného vzdělávání na třídní klima za důležitý a zjevně se vztahy ve třídě ani nedokážou příliš efektivně pracovat, přestože se jedná o velmi důležitý prvek z hlediska úspěšnosti školní inkluze. Podpora dalšího vzdělávání učitelů a rozvoje jejich kompetencí v této oblasti, stejně jako využívání preventivních programů pro zlepšování kvality třídního klimatu jsou zásadními doporučeními, která vyplynula z výzkumných závěrů pro školní praxi.
Abstrakt v dalším jazyce: The paper presents the results of research conducted in the Pilsen region in spring of 2020. This research was mainly focused on the issue of pupils’ relationships with their classmates with special educational needs, who are inclusively educated in regular school classrooms. In a survey based on both qualitative and quantitative approaches we used several research techniques to determine the relationships in the classrooms and the quality of classrooms’ climate. Although the pupils’ attitudes towards their classmates with special educational needs seemed rather neutral, the climate in the respective classes was affected by the conflicts between pupils. However, this risk factor is not considered by the teachers, who know the greatest risks of inclusive education, but do not consider the impact of this kind of education on the classroom climate important and they are not able to work effectively with pupil’s relationships in the classroom, although it is an important part of successful inclusion in schools. The main recommendations resulting from our research for the school practice are to support the teacher training and the development of their skills in the area of working with classroom climate, as well as the use of prevention programs to improve the quality of the classroom climate.
Práva: © Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported Licensed .
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KPG)
Články / Articles (KPS)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Clanek print.pdf8,17 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/46690

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD