Název: | Interdisciplinary Literacy as Complex Communication with Reality |
Další názvy: | Interdisciplinární gramotnost jako komplexní komunikace s realitou |
Autoři: | Bláha, Jaroslav |
Citace zdrojového dokumentu: | BLÁHA, J. Interdisciplinary Literacy as Complex Communication with Reality. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2020, roč. 4, č. 3, s. 35-55. ISSN: 2533-7882 |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/50436 |
ISSN: | 2533-7882 |
Klíčová slova: | Interdisciplinární gramotnost;metoda srovnání;hermeneutika;teorie informace;očekávání;vizuální gramotnost;hudební gramotnost;tvorba multimédií;kolektivní dílo (Gesamtkunstwerk);výklad;sdělení |
Klíčová slova v dalším jazyce: | Interdisciplinary literacy;method of comparison;hermeneutics;information theory;expectations;visual literacy;music literacy;multimedia creation;collective work (Gesamtkunstwerk);interpretation;communication |
Abstrakt: | V dnešní době žijeme v multimediálním prostředí, které je přirozenou syntézou různých forem komunikace. Obdobná situace tak nastává v oblasti umění, stejně přirozeným důsledkem postupného narušování a stírání hranic mezi jednotlivými uměleckými formami a jejich syntetického prolínání v multimediálním vyjádření současného umění. Navíc, pokud jsou takové interdisciplinární tendence posilovány v oblasti umělecké produkce a interpretace, musí být respektovány i v procesu komunikace. Kromě široké škály oborově specifických gramotností v doméně umění, jako je vizuální, literární či hudební gramotnost apod., je tedy třeba věnovat pečlivou pozornost také komplexnímu pohledu na současnou výtvarnou scénu. Takový pohled je spojen s interdisciplinární gramotností. Tato souhrnná studie je zaměřena především na teoretická východiska mezioborové gramotnosti a klade důraz na interpretační modely, které úzce souvisí s komparativní analýzou, zejména s aplikovanou teorií informace a hermeneutikou. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Nowadays, we are living in a multimedia environment which is a natural synthesis of various forms of communication. A similar situation thus occurs in the field of art, being an equally natural consequence of the gradual disruption and blurring of boundaries between individual art forms and their synthetic fusion in the multimedia expression of contemporary art. Moreover, if such interdisciplinary tendencies are reinforced in the field of artistic production and interpretation, they must be respected in the process of communication as well. Thus, in addition to a wide range of field-specific literacies in the domain of art, such as visual, literary or music literacy, etc., careful attention must also be paid to a comprehensive view of the current art scene. Such a view is associated with interdisciplinary literacy. This summarizing study is focused mainly on the theoretical basis of interdisciplinary literacy and places emphasis on interpretive models that are closely related to comparative analysis, especially with applied information theory and hermeneutics. |
Práva: | © Univerzita Karlova |
Vyskytuje se v kolekcích: | Články / Articles (KVK) OBD |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|
03_Blaha-1.pdf | 100,67 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/50436
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.