Název: Neapolská opera pozdního baroka a rokoková malba jako východisko
Další názvy: Neapolitan opera of the late baroque period and rococo paintings as starting points
Autoři: Bláha, Jaroslav
Citace zdrojového dokumentu: BLÁHA, J. Neapolská opera pozdního baroka a rokoková malba jako východisko. Hudební výchova, 2021, roč. 29, č. 1, s. 14-17. ISSN: 1210-3683
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/50520
ISSN: 1210-3683
Klíčová slova: Opera seria;opera buffa;neapolská škola;pozdní baroko;rokoko;galantní styl;bel canto;árie da capo;strofická árie;ariózo;recitar cantando;recitativ secco;recitativ accompagnato;historická malba;antická mytologie
Klíčová slova v dalším jazyce: opera seria;opera buffa;Neapolitan school;late baroque;rococo;gallant style;bel canto;aria da capo;strophic aria;ariosis;recitar cantando;recitative secco;recitative accompagnato;historical painting;ancient mythology
Abstrakt: Východiskem tematického bloku zaměřeného na operu a historickou malbu klasicismu a romantismu je pozdně barokní opera neapolské školy. Rozhodující jsou jak změny koncepční – rozdělení původního univerzálního typu dramma per musica na dva výrazně odlišné typy: opera seria a opera buffa. Obdobně i obrazy a fresky s náměty z antické mytologie byly východiskem historické malby od druhé poloviny 18. století do poslední čtvrtiny 19. století. Ještě zřetelnějším předobrazem klasicistní opery byl galantní styl (Galuppi, Pergolesi ad.).
Abstrakt v dalším jazyce: The starting point of the thematic block focused on opera and historical painting of the classicism and romanticism periods is the late baroque opera of the Neapolitan school. Both the conceptual changes - the division of the original universal type of dramma per musica into two significantly different types: opera seria and opera buffa - as well as the application of belcant opera in classicism and romanticism are decisive. Similarly, paintings and frescoes with themes from ancient mythology were the starting point for historical painting from the second half of the 18th century to the last quarter of the 19th century. An even clearer prototype of the classicist opera was the gallant style (Galuppi, Pergolesi, etc.).
Práva: Plný text není přístupný.
© Univerzita Karlova − Pedagogická fakulta
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KVK)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
hv_1_2021_maketa.pdf8,72 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/50520

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD