Název: | Testování úrovně žákovských znalostí z učiva o neživé přírodě jako jednoho ze základních pilířů pro následné vytvoření přírodovědné gramotnosti |
Autoři: | Chmelová, Štěpánka Zvolánková, Renata |
Citace zdrojového dokumentu: | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2022, č. 1-2, s. 7–15 |
Datum vydání: | 2022 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/51240 |
ISSN: | 1804-8366 |
Klíčová slova: | přírodovědná gramotnost;znalosti žáků;neživá příroda;didaktický test |
Klíčová slova v dalším jazyce: | scientific literacy;students' knowledge;lifeless nature;didactic test |
Abstrakt: | Studie pojednává o znalostech žáků z oblasti neživé přírody jako jednoho z kognitivních pilířů přírodovědné gramotnosti. Pro účely tohoto výzkumu byl zvolen didaktický test. Didaktický test byl koncipován tak, aby zahrnoval základní znalosti, které by žáci měli získat již do 6. třídy základní školy. U vyšších ročníků základní školy tak může monitorovat i určitou míru fixace tohoto základního učiva. Výzkumu se zúčastnilo celkem 1 043 žáků 6. až 9. tříd základních škol napříč celou Českou republikou. Nebyly zjištěny významné rozdíly ve znalostech mezi chlapci a dívkami. Nejméně znalostí bylo zjištěno v tématu neživé přírody – Voda, vzduch a půda. Celková úspěšnost testu v rámci jednotlivých ročníků se pohybovala v rozmezí 69,3–74,5 %, nejlépe dopadli žáci 6. a 9. tříd, což může být ovlivněno tím, že v těchto ročnících se tématu neživé přírody věnuje více učiva. Samozřejmě výsledky mohou být ovlivněny jak on-line formou dotazníku, tak různorodým souborem respondentů, zvolenými metodami výuky či rozsahem probraného učiva. |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 1-2 (2022) Číslo 1-2 (2022) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2022_1-2_2-Chmelova-Zvolankova-web.pdf | Plný text | 505,06 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/51240
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.