Název: Testování úrovně žákovských znalostí z učiva o neživé přírodě jako jednoho ze základních pilířů pro následné vytvoření přírodovědné gramotnosti
Autoři: Chmelová, Štěpánka
Zvolánková, Renata
Citace zdrojového dokumentu: Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2022, č. 1-2, s. 7–15
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/51240
ISSN: 1804-8366
Klíčová slova: přírodovědná gramotnost;znalosti žáků;neživá příroda;didaktický test
Klíčová slova v dalším jazyce: scientific literacy;students' knowledge;lifeless nature;didactic test
Abstrakt: Studie pojednává o znalostech žáků z oblasti neživé přírody jako jednoho z kognitivních pilířů přírodovědné gramotnosti. Pro účely tohoto výzkumu byl zvolen didaktický test. Didaktický test byl koncipován tak, aby zahrnoval základní znalosti, které by žáci měli získat již do 6. třídy základní školy. U vyšších ročníků základní školy tak může monitorovat i určitou míru fixace tohoto základního učiva. Výzkumu se zúčastnilo celkem 1 043 žáků 6. až 9. tříd základních škol napříč celou Českou republikou. Nebyly zjištěny významné rozdíly ve znalostech mezi chlapci a dívkami. Nejméně znalostí bylo zjištěno v tématu neživé přírody – Voda, vzduch a půda. Celková úspěšnost testu v rámci jednotlivých ročníků se pohybovala v rozmezí 69,3–74,5 %, nejlépe dopadli žáci 6. a 9. tříd, což může být ovlivněno tím, že v těchto ročnících se tématu neživé přírody věnuje více učiva. Samozřejmě výsledky mohou být ovlivněny jak on-line formou dotazníku, tak různorodým souborem respondentů, zvolenými metodami výuky či rozsahem probraného učiva.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1-2 (2022)
Číslo 1-2 (2022)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2022_1-2_2-Chmelova-Zvolankova-web.pdfPlný text505,06 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51240

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.