Název: Využití sférických fotografií ve výuce na VŠ
Další názvy: Panospheres in university geography teaching
Autoři: Duffek, Václav
Průcha, Tomáš
Vočadlová, Klára
Citace zdrojového dokumentu: DUFFEK, V. PRŮCHA, T. VOČADLOVÁ, K. VYUŽITÍ SFÉRICKÝCH FOTOGRAFIÍ VE VÝUCE NA VŠ. Biologie, chemie, zeměpis, 2022, roč. 31, č. 3, s. 21-33. ISSN: 1210-3349
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/51580
ISSN: 1210-3349
Klíčová slova: sférické fotografie;didaktika geografie
Klíčová slova v dalším jazyce: panospheres;methodology of geography education
Abstrakt: Virtuální realita se dnes pomalu dostává i do vzdělávacího procesu. Jednou z možností, jak zprostředkovat studentům a studentům vzdělávací obsah ve virtuální realitě jsou sférické fotografie. Na školách není ovšem virtuální realita stále běžně využívána, zřejmě kvůli nedostatečnému proškolení učitelů a/nebo kvůli chybějícímu hardware a software na školách. Na druhou stranu efektivita využití virtuálních materiálů byla ve výuce již několikrát prokázána. Autoři se proto rozhodli vytvořit databázi sférických fotografií, u kterých byla následně testována efektivita neimerzního využití ve výuce geografie na vysoké škole, pro které je potřeba pouze PC nebo mobilní telefon. Výsledky základního výzkumu poukazují na to, že neimerzní využití sférických fotografií by mohlo přinášet podobná pozitiva, jako využití sférických fotografií ve virtuální realitě (lepší představa celého kontextu krajiny, zvýšení motivace studentů, podpora kritického myšlení, lepší představa prostoru). Dále je z výsledků možno stanovit, že studenti považují sférické fotografie pro výuku geografie za zajímavější i vhodnější než fotografie klasické.
Abstrakt v dalším jazyce: Virtual reality is slowly making its way into the educational process today. One of the ways to convey educational content to students in virtual reality is by using panospheres. However, virtual reality is still not widely used in schools, probably due to the lack of teacher training and/or the lack of hardware and software in schools. On the other hand, the effectiveness of the use of virtual materials in teaching has already been demonstrated many times. Therefore, the authors decided to test the non-immersive use of panospheres in a university classroom, for which only a PC or a mobile phone is needed. The results of the baseline research indicate that the non-immersive use of panospheres could bring similar positive benefits as the use of panospheres in virtual reality (better representation of the whole landscape context, increase in students' motivation, promotion of critical thinking, better representation of space). Furthermore, it can be determined from the results that students find panospheres more interesting and more suitable for geography teaching than traditional photographs.
Práva: © Creative Commons Attribution 4.0 International License
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KVD)
Články / Articles (CBG)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
duffek-et-all-2022-vyuziti-sferickych-fotografii-ve-vyuce-na-vs-1.pdf2,1 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51580

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD