Název: | Problematika čtení v mateřském a cizím jazyce |
Další názvy: | The Issue of Reading in Mother Tongue and Foreign Language |
Autoři: | Kubešová, Beata |
Vedoucí práce/školitel: | Skopečková Eva, PhDr. Ph.D. |
Oponent: | Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/54063 |
Klíčová slova: | čtení;mateřský jazyk;cizí jazyk;anglický jazyk;český jazyk;analyticko-syntetická metoda;genetická metoda |
Klíčová slova v dalším jazyce: | reading;the mother tongue;the foreign language;the czech language;the english language;analytic-synthetic method;genetic method |
Abstrakt: | Tato práce se zabývá problematikou čtení v mateřském (čj) a cizím jazyce (aj). Nejprve práce vysvětluje pojmy čtení a čtenářská gramotnost. Poté se zabývá kurikulárními dokumenty v České republice a metodami čtení, které se používají při výuce čtení českého jazyka jako jazyka mateřského. Práce pokračuje popisem čtení jako jednu ze čtyř jazykových dovedností. Dále ze zabývá rozdíly ve čtení mezi češtinou jako jazykem mateřským a angličtinou jako jazykem cizím. Hlavní hypotéza této práce zkoumá zda dobří čtenáři v jazyce mateřském jsou také dobrými čtenáři v jazyce cizím. Výzkum je realizovaný pomocí dotazníků pro učitele a testů pro žáky šestých a devátých ročníků základní školy. Na základě výsledků výzkumu je vyvozeno, že dobrý čtenář v jazyce mateřském je i dobrým čtenářem v jazyce cizím. Výsledky tohoto výzkumu mohou sloužit učitelům cizích jazyků jako inspirace k přizpůsobení výuky čtení potřebám jejich žáků. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This thesis deals with the issue of reading in the mother tongue and foreign language, with the mother tongue being Czech and foreign language English. The thesis explains the notions of reading and reading literacy and then it focuses on the curricular documents in the Czech Republic and methods that are used for teaching reading in Czech as the mother tongue. It mentions reading as one of the four language skills and focuses on the differences between learning reading in Czech as the mother tongue and English as the foreign language. The main hypotheses of this thesis is to explore whether good readers in the mother tongue are good readers in the foreign language as well. The research is realized through questionnaires for teachers and tests for 6th grade learners and 9th grade learners. Based on the results of the research, it is concluded that a good reader in a mother tongue is a good reader in a foreign language. The results of this thesis might serve foreign language teachers as an inspiration for adapting their reading lessons to the pupils needs. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KAN) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
diplomova_ pra_ce Kubes_ova_.pdf | Plný text práce | 546,2 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_ved_Skop_Kubesova.pdf | Posudek vedoucího práce | 51,44 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_opon_Klec_Kubesova.pdf | Posudek oponenta práce | 41,57 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_prubeh_Kubesova.pdf | Průběh obhajoby práce | 328,22 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54063
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.