Název: | Žák s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy: případová studie |
Další názvy: | Pupil with different mother tongue at primary school: case study |
Autoři: | Šišková, Adéla |
Vedoucí práce/školitel: | Káňová Šárka, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Zachová Markéta, PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2024 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56926 |
Klíčová slova: | vzdělávání žáka s odlišným mateřským jazykem;čeština jako druhý jazyk;příležitosti;úskalí;výukové strategie;rozhovory;sběr dat. |
Klíčová slova v dalším jazyce: | education of a pupil with a different mother tongue;czech as a second language;opportunities;difficulties;teaching strategies;interviews;data collection. |
Abstrakt: | Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s OMJ na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem je odhalit, jak začínající učitelé a učitelé s delší dobou praxe vnímají přítomnost žáka s OMJ a je-li v jejich vnímání patrný rozdíl. Pro sběr výzkumných dat byl využit polostrukturovaný rozhovor a sběr dat. Dílčím cílem je zjistit, jaké příležitosti a úskalí spatřují učitelé ve vzdělávání, odhalit výukové strategie a zjistit, jaké didaktické pomůcky používají ve výuce a porozumět jejich povaze z hlediska účelu a očekávaných výsledků. Zjištění naznačují, že začínající učitelky projevují počáteční obavy, které se však postupně mění v pozitivní přístup. Postoj zkušených učitelek je ovlivněn okolnostmi příchodu žáka a přístupem rodičů. Úskalím pro všechny učitelky jsou jazykové bariéry a nedostatek času ve výuce, zatímco příležitostí pro začínající učitelky jsou nové pedagogické zkušenosti. Závěry naznačují, že učitelé používají různé výukové strategie a didaktické pomůcky, zaměřené na rozvoj českého jazyka a gramatiky. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This thesis focuses on the issue of education of pupils with DMT in the first stage of primary school. Its main aim is to reveal how beginning teachers and teachers with longer experience perceive the presence of a pupil with DMT and whether there is a noticeable difference in their perception. The research methods we have chosen to collect research data are semistructured interview and data collection. The research aim is to find out what opportunities and challenges teachers see in educating, to discover the teaching strategies, to discover what didactic tools teachers use and to understand their nature in terms of purpose and expected outcomes. The findings suggest that beginning teachers show initial apprehension, but this gradually changes into a positive attitude. The attitude of experienced teachers is influenced by the circumstances of the pupil's arrival and the attitude of the parents. Language barriers and lack of teaching time are challenges for all teachers, while new teaching experiences are opportunities for beginning teachers. The findings suggest that teachers use a variety of teaching strategies and didactic tools aimed at developing Czech language and grammar. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
DP_S_is_kova__29.4. (2).pdf | Plný text práce | 2 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
posudek oponenta_DP_A. Siskova.pdf | Posudek oponenta práce | 379,89 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Siskova_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 86,97 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Siskova.pdf | Průběh obhajoby práce | 64,17 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/56926
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.