Title: | Use of negative examples in training the HVS semantic model |
Other Titles: | Vliv negativních příkladů na trénování HVS sémantického modelu |
Authors: | Jurčíček, Filip Švec, Jan Zahradil, Jiří Jelínek, Libor |
Citation: | JURČÍČEK, Filip; ŠVEC, Jan; ZAHRADIL, Jiří; JELÍNEK, Libor. Use of negative examples in training the HVS semantic model. In: Text, speech and dialogue. Berlin: Springer, 2006, p. 605-612. (Lectures notes in computer science; 4188). ISBN 978-3-540-39090-9. |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | Springer |
Document type: | článek article |
URI: | http://www.kky.zcu.cz/cs/publications/JurcicekF_2006_Useofnegative http://hdl.handle.net/11025/17132 |
ISBN: | 978-3-540-39090-9 |
Keywords: | sémantický model;HVS;negativní příklady;korpus vlakových dotazů |
Keywords in different language: | semantic model;HVS;negative examples;train timetable corpus |
Abstract: | Článek popisuje HVS sémantický model a nový způsob zlepšení účení modelu n a základě negativních příkladů extrahovaných (automaticky) z ručně anotovaného korpusu. Korpus je souhrn dialogů z uzavřené úlohy vlakových dotazů. Standardní PARSEVAL skóre základního systému se významně zlepšilo. F-measure (LF) se zvýšilo z 45.4% na 49.1%. |
Abstract in different language: | This paper describes use of negative examples in training the HVS semantic model. We present a novel initialization of the lexical model using negative examples extracted automatically from a semantic corpus as well as description of an algorithm for extraction these examples. We evaluated the use of negative examples on a closed domain human-human train timetable dialogue corpus. We significantly improved the standard PARSEVAL scores of the baseline system. The labeled F-measure (LF) was increased from 45.4% to 49.1%. |
Rights: | © Filip Jurčíček - Jan Švec - Jiří Zahradil - Libor Jelínek |
Appears in Collections: | Články / Articles (KKY) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
JurcicekF_2006_Useofnegative.pdf | Plný text | 162,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/17132
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.