Title: | Matematika jako jeden z nástrojů přizpůsobování i ovlivňování |
Authors: | Drábek, Pavel |
Citation: | Způsoby přizpůsobování. Role adaptace ve vývoji (nejen) lidského druhu. Sborník abstraktů a příspěvků z 16. Výjezdního interdisciplinárního semináře v Nečtinech : 19. – 22. ledna 2015, s. 26. |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | anotace annotation |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/38486 http://charybda.ntc.zcu.cz/media/files/Nectiny_2015_sbornik.pdf |
ISBN: | 978-80-261-0451-3 |
Keywords: | abstrakt |
Keywords in different language: | abstracts |
Abstract: | Kromě schopnosti přesně kvantifikovat okolní svět a tyto údaje zpracovávat může matematika pomocí svého vnitřního aparátu nahlédnout do kvalitativních vlastností přírodních i společenských zákonitostí. Na základě svých výsledků, které mohly být po dlouhou dobu považovány za ryze teoretické, pak může „vysvětlovat“ na první pohled nepochopitelné jevy, „předvídat“ některé budoucí události nebo „vidět“ do dalekého vesmíru a do mikrosvěta. Matematické modely jsou často levnou alternativou finančně velmi nákladných laboratorních experimentů a někdy je to dokonce jen jediná možnost, jak se dovědět něco nového. K tomu všemu je potřebný hluboký matematický výzkum, který zdánlivě nemá s konkrétní motivací či aplikací nic společného. Ve svém důsledku však výsledky, které matematika přináší, umožňují lidskému druhu, aby se včas přizpůsobil nástrahám okolního světa, případně aby tento svět měnil „k obrazu svému“. Odpověď na otázku, zda je to dobře či špatně, bych ponechal na filozofech. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni |
Appears in Collections: | Sborník abstraktů a příspěvků z 16. Výjezdního interdisciplinárního semináře v Nečtinech : 19. – 22. ledna 2015 Sborník abstraktů a příspěvků z 16. Výjezdního interdisciplinárního semináře v Nečtinech : 19. – 22. ledna 2015 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nectiny_2015_sbornik-28.pdf | Plný text | 44,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/38486
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
search
navigation