Název: | Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých |
Autoři: | Tichý, Jaromír Vrbík, Václav Lovasová, Vladimíra |
Citace zdrojového dokumentu: | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2023, č. 2, s. 59–63. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Typ dokumentu: | article článek |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/55274 |
ISSN: | 1804-8366 |
Klíčová slova: | screen-reader;Word;braillský řádek;speciální výpočetní technika;úplně nevidomý;prakticky nevidomý;osoba se zrakovým postižením;počítačový hlas;studium cizích jazyků |
Klíčová slova v dalším jazyce: | screen-reader;Word;braille line;special computing technology;completely blind;practically blind;visually impaired person;computer voice;study of foreign languages |
Abstrakt v dalším jazyce: | Cílem článku je popsat možnosti zpřístupnění studijních materiálů, které by mohli využít úplně či prakticky nevidomí při studiu cizího jazyka. Nejdříve jsou představeny softwarové a hardwarové pomůcky pro uživatele počítačů s těžkým zrakovým handicapem. Následuje popis čtyř možností zpřístupnění studijních materiálů pro osoby s těžkým zrakovým postižením s pomocí Wordu a speciální výpočetní techniky. U každého postupu jsou popsány jeho přínosy i nedostatky z hlediska pedagogiky a psychologie. Vždy je uvedeno, do jaké míry umožňuje každá ze čtyř představovaných metod zpřístupnit nevidomým grafickou a fonetickou stránku cizího jazyka. V článku jsou uvedeny některé výsledky výzkumu, který je obsahemdizertační práce s názvem Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka. Jsou zde také popsány praktické příklady využití možností screen-readeru a Wordu při výuce jazyků v neziskové organizaci s názvem TyfloCentrum. V závěru je uvedeno doporučení na nový výzkum v oblasti informatiky, který by umožnil rychlejší přípravu dokumentů ve Wordu, s jejichž pomocí by mohla být nevidomým zpřístupněna grafická i fonetická stránka cizího jazyka |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Vyskytuje se v kolekcích: | Články / Articles (KVD) Články / Articles (KPS) Číslo 2 (2023) Číslo 2 (2023) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2023-2_1-Tichy.pdf | Plný text | 157,4 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/55274
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.