Název: Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých
Autoři: Tichý, Jaromír
Vrbík, Václav
Lovasová, Vladimíra
Citace zdrojového dokumentu: Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2023, č. 2, s. 59–63.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Typ dokumentu: article
článek
URI: http://hdl.handle.net/11025/55274
ISSN: 1804-8366
Klíčová slova: screen-reader;Word;braillský řádek;speciální výpočetní technika;úplně nevidomý;prakticky nevidomý;osoba se zrakovým postižením;počítačový hlas;studium cizích jazyků
Klíčová slova v dalším jazyce: screen-reader;Word;braille line;special computing technology;completely blind;practically blind;visually impaired person;computer voice;study of foreign languages
Abstrakt v dalším jazyce: Cílem článku je popsat možnosti zpřístupnění studijních materiálů, které by mohli využít úplně či prakticky nevidomí při studiu cizího jazyka. Nejdříve jsou představeny softwarové a hardwarové pomůcky pro uživatele počítačů s těžkým zrakovým handicapem. Následuje popis čtyř možností zpřístupnění studijních materiálů pro osoby s těžkým zrakovým postižením s pomocí Wordu a speciální výpočetní techniky. U každého postupu jsou popsány jeho přínosy i nedostatky z hlediska pedagogiky a psychologie. Vždy je uvedeno, do jaké míry umožňuje každá ze čtyř představovaných metod zpřístupnit nevidomým grafickou a fonetickou stránku cizího jazyka. V článku jsou uvedeny některé výsledky výzkumu, který je obsahemdizertační práce s názvem Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka. Jsou zde také popsány praktické příklady využití možností screen-readeru a Wordu při výuce jazyků v neziskové organizaci s názvem TyfloCentrum. V závěru je uvedeno doporučení na nový výzkum v oblasti informatiky, který by umožnil rychlejší přípravu dokumentů ve Wordu, s jejichž pomocí by mohla být nevidomým zpřístupněna grafická i fonetická stránka cizího jazyka
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KVD)
Články / Articles (KPS)
Číslo 2 (2023)
Číslo 2 (2023)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2023-2_1-Tichy.pdfPlný text157,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/55274

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.