Název: | Využívání metod dramatické výchovy při výuce etické výchovy na 1. stupni malotřídní školy |
Další názvy: | The use of drama methods while teaching ethics in the combined classes of primary school |
Autoři: | Matyasko, Daniela |
Vedoucí práce/školitel: | Gažáková Eva, MgA. Ph.D. |
Oponent: | Černíková Marie, MgA. Ph.D. |
Datum vydání: | 2024 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56930 |
Klíčová slova: | etická výchova;výchova;dramatická výchova;metody dramatické výchovy;málotřídní škola;akční výzkum |
Klíčová slova v dalším jazyce: | ethics education;education;drama education;drama education methods;small school;action research |
Abstrakt: | Diplomová práce představuje akční výzkum výuky etické výchovy v málotřídní škole. Učitelovým cílem (a tedy i cílem prezentovaného akčního výzkumu) bylo zefektivnění výuky etické výchovy v konkrétní třídě zapojením metod dramatické výchovy. Propojení těchto dvou předmětů se nám zdálo pro tuto práci vhodné svým založením. Etická výchova je předmět, ve kterém hodně diskutujeme, vyjadřujeme vlastní názory a učíme se přijímat názory druhých. Dramatická výchova využívá metody, díky kterým jsme schopni žáka vtáhnout více do děje a vytvořit fiktivní prostředí, ve kterém může situaci řešit. Na základě této úvahy vznikl tento akční výzkum. Akční výzkum jsme zvolili proto, že vychází z myšlenky plánování - pozorování - reflexe, což vede k postupnému učení nejen žáků ale i učitele. Práce ukazuje možnosti, jak začlenit dramatické metody do hodin etické výchovy, aby byla výuka efektivnější, prožitková, osobnostně rozvíjející a probouzela v žácích vnitřní motivaci a chuť k učení. Na základě zkušenosti z akčního výzkumu práce vyvozuje výhody, ale i limity, pro žáky i učitele, plynoucí z tohoto způsobu výuky. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This thesis presents an action research on teaching ethics education in a small classroom school. The teacher's goal (and therefore the goal of the presented action research) was to make the teaching of ethics education in a particular classroom more effective by incorporating drama education methods. The linking of these two subjects seemed to us appropriate for this work by its foundation. Ethics education is a subject in which we discuss a lot, express our own opinions and learn to accept the opinions of others. Dramatic education uses methods through which we are able to draw the pupil more into the action and create a fictional environment in which he can solve the situation. This action research is based on this reflection. We chose action research because it is based on the idea of planning - observation - reflection, which leads to gradual learning not only for the pupils but also for the teacher. The work shows the possibilities of incorporating dramatic methods into ethics education classes to make the teaching more effective, experiential, personally developing and to awaken the pupils' intrinsic motivation and desire to learn. Based on the experience of action research, the thesis draws out the advantages, but also the limitations, for pupils and teachers, of this way of teaching. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Matyasko_Diplomka_FINAL_.pdf | Plný text práce | 720,06 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Hodnoceni vedouci DP_st. Daniela Matyasko.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,03 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Posudek oponentkyDP_Matyasko.pdf | Posudek oponenta práce | 318,53 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Matyasko D..pdf | Průběh obhajoby práce | 19,89 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/56930
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.