Title: | Přechodový objekt v mateřských školách |
Other Titles: | Transitional object in preschools |
Authors: | Maňáková, Vendula |
Advisor: | Komzáková Martina, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/57145 |
Keywords: | přechodový objekt;osobnostně orientovaná výchova;předškolní vzdělávání;citová vazba |
Keywords in different language: | transitional object;individually oriented education;preschool education;emotional bond |
Abstract: | Tato bakalářská práce se věnuje tématu přechodových objektů dětí v mateřských školách. V teoretické části byly popsány přechodové objekty dětí, citová vazba mezi dítětem a hlavní pečující osobou, a nakonec specifika pedagoga předškolního vzdělávání ve vztahu potřeby bezpečí a jistoty dítěte a osobnostně orientované výchovy. V praktické části byla představena data výzkumu, který zmapoval přístup předškolních pedagogů k přechodovým objektům dětí, znalost či neznalost psychologického termínu přechodového objektu a přístup pedagoga ke tvorbě bezpečí na jeho třídě. Tato data byla získána polostrukturovanými rozhovory s pedagogy mateřských škol v Plzeňském kraji, nakonec byla tato data analyzovaná a vyhodnocena. |
Abstract in different language: | This bachelor thesis explores the theme of transitional objects in preschool children. The theoretical part describes the transitional objects of children, the emotional bond between a child and their primary caretaker and finally the specifics of the role of teachers in preschool education in relation to the need of safety and sureness of the child and in the view of individually oriented education. The empirical part presents research data which mapped the approach of preschool teachers taken towards transitional objects of children, the knowledge or lack of knowledge of the psychological term transitional objects and the approach taken towards creating a safe environment in their classroom. The data have been gathered by a semi-structured interviews with preschool teachers in Plzeň region, the data has been analytically evaluated and interpreted. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Manakova Vendula - BP.pdf | Plný text práce | 863,14 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Manakova_posudek oponenta BP.pdf | Posudek oponenta práce | 368,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Manakova_posudek vedouci BP.pdf | Posudek vedoucího práce | 426,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Manakova_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 359,52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/57145
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.