Název: | Synonymie ve vyjadřování žáků základní školy |
Další názvy: | Synonymy in Elementary School Pupils´ Stylistic Means |
Autoři: | Spěváčková, Martina |
Vedoucí práce/školitel: | Pasáčková, Eva |
Oponent: | Čechová, Marie Kvítková, Naděžda |
Datum vydání: | 2012 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | disertační práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/5884 |
Klíčová slova: | synonymie;vyjadřování žáků;český jazyk;lexikologie;stylistika;didaktika českého jazyka |
Klíčová slova v dalším jazyce: | synonymy;expressing pupils;czech language;lexicology;stylistics;didactics czech language |
Abstrakt: | Cílem práce bylo zjistit, zda žáci základní školy dovedou ve svých písemných slohových pracích vhodně a funkčně využívat synonymních lexikálních prostředků. Důslednou analýzou šedesáti kontrolních slohových prací jsme získali 7071 lexémů, které byly na základě komponentové analýzy rozděleny na lexémy synonymní ve zkoumaném materiálu, synonymní v systému lexikální zásoby a lexémy nesynonymní. Při charakteristice synonym jsme zvláštní pozornost věnovali lexémům příznakovým, synonymům amplifikačním, kontextově situačním, slovotvorným a synonymním spojením slov. Využití synonymních lexémů jsme sledovali jednak ve všech zkoumaných komunikátech, tzn. z pohledu tzv. obecného žáka, jednak v komunikátech jednotlivých žáků, z pohledu individuálního žáka. Hodnocením využitých a nevyužitých příležitostí synonymie nabízené lexikálním systémem češtiny, porovnáním frekvence členů synonymických řad a hodnocením stylové funkce užitých synonym jsme došli k závěru, že potenciální synonymie je v žákovských komunikátech realizována minimálně neboli že komunikační dovednost v tomto ohledu není naplňována. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Our main objective was to assess the pupils` ability to use synonymous expressions, available within the Czech lexical system, in creative writing assignments. Through an analysis of sixty writing compositions, we obtained 7071 occurrences of lexical units. Lexical units were divided into three categories through setting up semantic classification features - semes: (1) units acquiring synonymous relation in the analyzed material, (2) lexical units having synonymous units within the language system but the synonymous relation is not realized in the analyzed material, and (3) non-synonymous lexical units. We took two different approaches towards the research. First, we analyzed synonymous lexemes usage in general in all the writing output, e.i. by a 'general pupil'. Second, synonymous lexemes usage with regard to any individual pupil, e.i. by an 'individual pupil'. Despite the fact that the taken and missed opportunities to use synonyms available within Czech lexical system assessment suggests that pupils to a great extend use synonyms, we have to admit that our comparative frequency analysis of synonym chains did not confirm this conclusion. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Disertační práce / Dissertations (KČJ) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Synonymie ve vyjadrovani zaku zakladni skoly.pdf | Plný text práce | 967,25 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
spevackova_pasackova.pdf | Posudek vedoucího práce | 199,05 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
spevackova_cechova_kvitkova.pdf | Posudek oponenta práce | 1,59 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
prubeh_obhajoby_spevackova.pdf | Průběh obhajoby práce | 172,96 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/5884
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.